COPENHELL 2022: 5 film til dine festivalblues
Solen er gået på hæld over Copenhell 2022 og den vante følelse af festivalblues har for alvor indfundet sig. Hermed anbefalinger til fem film, der kan lindre, opmuntre og påføre nyt blod på tanden til næste års festival og alle de fede koncerter inden.
HEAVY TRIP
I en lille finsk landsbys består Impaled Rektum af fire sociale udskud, der bruger deres tid i øvelokalet på at spille “symphonic postapocalyptic reindeer-grinding christ-abusing extreme war pagan Fennoscandian metal”. Så ved man ligesom godt, hvilken godmodig kærlighed til genrens absurditet, som ‘Heavy Trip’ bygger sin humor på. Impaled Rektum bliver pludselig hele landsbyens samlingspunkt, da de bookes til en norsk festival og dermed bliver den eneste kilde til lokal stolthed. Selvfølgelig er vejen til festivalen lang, strabadserende og fuld af vilde optrin, nøjagtig som enhver god road movie skal være det.
HAGAZUSSA: THE HEATHEN’S CURSE
Det er langsom og knusende folk horror, der udspiller sig som et atmosfærisk black metal album. ‘Hagazussa’ filmen handler om en udstødt kvinde i middelalderens alper og er en knugende filmisk oplevelse, der dvæler ved urovækkende kompositioner og langsomt byggende gru. Det er en film for dem, der syntes, der var for meget knald på ‘The VVitch’.
MANDY
Med Manson-agtige kulte, cenobite-bikere og en ordentlig fuck-af økse i hænderne på Nicolas Cage skulle man tro, at der med ‘Mandy’ er sat i ovnen til et ordentlige heavy metal eventyr, men dette er langt fra sandheden. I stedet gemmer Panos Cosmatos’ anden film på et blødende hjerte bag det nitteklædte og pansrede ydre. Cage har sjældent været bedre end som skovhuggeren Red, der sammen med sin partner Mandy kommer i karambolage med førnævnte kult af LSD-lappende Jesus freaks. På trods af det kulørte anslag er det en dybt sørgelig fortælling, der tager sine karakterers følelser alvorligt – men som heller ikke er bange for at servere en motorsavsdueller til islandske Jóhann Jóhannssons dronende soundtrack.
DEATHGASM
Jason Lei Howdens komedie ‘Deathgasm’ blev ganske vidst vist på Copenhell, men når man deler tid med Iron Maiden, kan vi nok roligt antage, at langt de fleste publikummer fuldt forståeligt deltog i festen foran Helvití fremfor at tage en godmodig slapper i Copenhell Cons sal. Dog under man sig selv at se denne søde og hjertevarme komedie, der også involverer dæmonhidkaldelser, D&D og slow-motion tæsk med dobbelthovede dildoer.
THE SPINE OF NIGHT
Med mørk magi, lændeklædeklædte barbarer og et rotoscoped animation tilbyder ‘The Spine of Night’ mørk fantasy til alle fans af kunstneren Frank Frazetta og instruktøren Ralph Bakshi, der signerede film som ‘Fire and Ice’, ‘Wizards’ og ‘Fritz the Cat’. Selvom stilen emmer af Bakshi, står ‘The Spine of Night’ i størst gæld til antologifilmen ‘Heavy Metal’. Begge film deler en lignende struktur, med et magisk objekt – her en blå blomst med overnaturlige kræfter – der danner bindeled mellem en række ultravoldelige vignetter, der spænder over æoner.
HEAVY METAL PARKING LOT
Nogen gange siger man mere med mindre og få film formår at indfanget så meget af vores elskede koncertkultur på beskedne 30 minutter. Året er 1986 og vi er på en parkeringsplads i Landover, Maryland, hvor Judas Priest skal give koncert. Fulde og skæve fans interviewes om alt og intet mens de varmer op og det er et hyggeligt, åndssvagt og til tider forstyrrende tidsbillede. Man bliver med det samme klar til at trække i den sorte uniform og endnu en gang tonse rundt på Reffens cement.